Deficiența de iod: cum se manifestă și cum îți afectează tiroida
Autor: Angela Sabău pe 08 sep, 11:57 | Diete/Fitness

Problemele de tiroidă, consultații gratuite. Foto: Primăria Sectorului 6

Un studiu din 2017 sugerează că aproape două miliarde de oameni din lume au deficiență de iod. Iată care sunt simptomele și cum o poți preveni:

Iodul este un nutrient esențial. Asta înseamnă că organismul are nevoie de el, dar nu îl poate face. Dacă nu primiți suficient iod din dietă, puteți avea deficiență de iod, ceea ce va afecta funcții importante, cum ar fi menținerea sănătății tiroidei.

Corpul are nevoie de iod pentru a produce hormoni tiroidieni. Toate simptomele deficienței de iod se datorează nivelurilor scăzute de hormon tiroidian, numit hipotiroidism. De fapt, deficiența de iod este cea mai frecventă cauză de hipotiroidism la nivel mondial.

Deficiența de iod poate fi periculoasă pentru oricine, deoarece tiroida produce hormoni - mesageri chimici - care se deplasează în fiecare parte a corpului. Fără suficienți hormoni tiroidieni, corpul nu poate folosi energia. Totul încetinește.

Deficiența de iod este deosebit de periculoasă pentru femeile gravide și femeile care alăptează, nu chiar pentru femei, ci pentru bebelușii lor. Bebelușii din viața intrauterină și cei sugari pot avea probleme majore de dezvoltare a creierului, fără suficienți hormoni tiroidieni.

Când luați iod în timpul dietei, glanda tiroidă are suficient iod pentru a produce hormoni tiroidieni. Restul de iod se elimină prin urină. Măsurarea iodului într-o probă de urină este un mod simplu de a afla dacă o persoană are un deficit de iod.

Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, un nivel adecvat de iod în urină este de peste 100 micrograme pe litru (mcg / L). Pentru femeile însărcinate și care alăptează, un nivel adecvat este de peste 150 mcg / L. Studiile arată că multe femei însărcinate nu îndeplinesc această cerință. Studiul național de examinare a sănătății și nutriției a constatat că nivelurile de iod urinar pentru toți americanii au scăzut la jumătate între anii 1970 și 1990.

Cantitatea zilnică recomandată de iod

0- 6 luni  110 mcg *

7-12 luni  130 mcg *

1–3 ani   90 mcg

4–8 ani  90 mcg

9–13 ani   120 mcg

14–18 ani  150 mcg

+19 ani 150 mcg

 

Cine este expus riscului de deficit de iod

Dacă aveți o dietă adecvată, riscul de deficiență de iod este foarte scăzut. Iodul este adăugat în sare, puțin în pâine și apare în mod natural în fructele de mare, produsele lactate, ouăle și carnea de vită. Nivelurile de iod suficient de scăzute pentru a provoca hipotiroidism sunt mai mici de 20 mcg / L.

Deficiența de iod poate crește, deoarece mai mulți oameni evită sarea sau folosesc săruri naturale, cum ar fi sarea Kosher sau sarea roz fără iod.

Tot mai mulți oameni au devenit vegetarieni stricți, eliminând multe surse de iod natural. Fructele și legumele au foarte puțin iod.

Laptele de vacă este o sursă bună de iod, dar mulți oameni au trecut acum la înlocuitori ai laptelui, cum ar fi laptele de migdale. Ați putea fi expus riscului de deficit de iod dacă sunteți gravidă sau alăptați, sunteți vegetarian strict sau nu utilizați sare iodată.

Un studiu recent din Jurnalul Internațional de Cercetare pentru Mediu și Sănătate Publică a constatat că femeile în vârstă fertilă din Australia, care erau vegane, aveau iod mediu în urină de 44 mcg / L, insuficient pentru a provoca hipotiroidism, dar periculos pentru un copil care se dezvoltă în pântec. Când au testat femeile care trecuseră de la sare iodată la sare roz din Himalaya, nivelurile medii de iod erau de numai 23 mcg / L, ceea ce este periculos de aproape de nivelul hipotiroidian.

Simptomele deficitului de iod

Primul avertisment privind deficiența de iod este de obicei o glandă tiroidă mărită. Tiroida este o glandă în formă de fluture în partea inferioară a gâtului.

Alte simptome ale deficitului de iod sunt aceleași ca și pentru alte cauze ale hipotiroidismului și includ:

Oboseală sau slăbiciune

Creștere în greutate

Sensibilitate la frig

Piele uscată și păr uscat

Constipație

Răguşeală

Dureri articulare sau rigiditate

Perioadele menstruale neregulate

Cum să preveniți deficiența de iod

Deși iodul este inclus în multe suplimente, cel mai fiabil mod de a obține suficient iod este prin utilizarea sării iodate. O linguriță de sare iodată are tot iodul de care aveți nevoie pentru o zi, chiar dacă sunteți gravidă sau alăptați.

În mod surprinzător, doar aproximativ 60% din vitaminele prenatale conțin iod, potrivit universityhealthnews.com.

Algele marine sunt o sursă excelentă de iod, dar dacă nu sunteți un fan al algelor marine, puteți obține suficient iod incluzând în alimentație aceste alimente bogate în iod:

Peşte

Crustacee

Iaurt

Laptele de vacă

Ouă

Brânză

Vită

Pui

Soia

Deficitul sever de iod (hipotiroidism) la mame poate pune un copil în pericol de dizabilitate intelectuală. De fapt, deficiența de iod în timpul sarcinii este cea mai frecventă cauză a dizabilității intelectuale prevenibile la copii.

Dacă aveți simptome de deficit de iod sau nu aveți surse naturale de iod în dieta dvs., întrebați furnizorul de servicii medicale dacă ar trebui să vi se facă un test de iod în urină. Acest lucru este important mai ales dacă sunteți gravidă sau intenționați să rămâneți gravidă.

 

 

Diete/Fitness Vezi toate articolele